
En kropp och knopp i balans
Att balanserat använda kropp och knopp i aktivitet och vila är vår vision och utmaning.
I en tid där vi i takt med teknikens utveckling blir allt mer stillasittande är det viktigt med en medvetenhet kring våra grundbehov av fysisk och mental stimulans för att må bra, utvecklas och lära. Grundmotoriska förmågor, integrerade reflexer, sinnenas samspel och motorisk utveckling är grunden för barns utveckling och lärande – både nu och senare i livet.
Förskolan
Motorik är för många synonymt med rörelse, men motorik är mer än förmågan att kunna röra sig. För det lilla barnet är motoriken redskapet som gör det möjligt att utforska, undersöka och interagera med sin omvärld. Erfarenheter som ger kunskap och referensramar som ligger till grund för hur barnet planerar och handlar i liknande situationer i framtiden. Varje ny färdighet blir alltså ett nytt medel för barnet utforska världen. Barnets motoriska förmåga blir därmed en viktig förutsättning för lärandet.
Vi har tilltro till att små barn kan och klarar av mycket på egen hand, bara de får tid och möjlighet. De allra yngsta barnens utveckling är spännande att följa och det händer något nytt nästan varje dag. Vi ger barnen tid och förutsättningar att klara saker på egen hand. Att t.ex. klä på sig kan vara en stor utmaning och innehåller både grov- och finmotoriska moment och kan också vara en kognitiv utmaning.
Vi lägger kontinuerligt in både spontan och medveten fysisk aktivitet och lek. Vi säkerställer att barnen får åla, rulla, krypa, balansera, hoppa, gå, springa, hänga, klättra, snurra, kasta/fånga och gunga. Vi tillhandahåller saker att klättra i och på, balansera på, hoppa upp och ner ifrån. Vi gör motoriska banor och erbjuder finmotoriskt material. Vi inkluderar rörelselekar i förflyttningar mellan aktiviteter, exempelvis krypa in till vilan, balansera på tejplinje till matbordet osv.
Genom reflektion och samtal får barnen syn på sin egen utveckling och vi lägger stor vikt vid att dagen innehåller både fysisk och mental aktivitet och ger möjlighet till reflektion och vila.


Skolan och fritids
Vår vision en kropp och knopp i balans ser vi som ett komplement i strävan mot att uppfylla de nationella målen.
Hjärnan och nervsystemet styr allt i våra kroppar och därför är det viktigaste vi kan göra för våra barn att se till att maximera förutsättningarna för att hjärna och nervsystem ska utvecklas.
Det som framför allt utvecklar hjärnan, från födseln och framåt, är motorik, våra sinnen och den miljö och stimulans vi får.
Vår sensomotorik (sinnen och motorik) behöver utvecklas så att vi enkelt, automatiskt och utan extra energiåtgång kan utföra många saker, utan energiläckage. Om ett barn inte har utvecklat detta påverkas inte bara motoriken, som att klippa eller att slå kullerbyttor, utan även kognition, socialt samspel, självkänsla, fysiken, psyket. Allt hänger ihop. Har man grunderna automatiserade ger det förutsättningar för att det finns energi kvar för att lyssna, minnas och förstå.
Vi lägger stor vikt vid att erbjuda olika sätt att lära och möjlighet till avbrott för fysisk aktivitet och mentala utmaningar.
Med mycket tid utomhus får eleverna ett utmärkt tillfälle att utmana både kropp och knopp genom lek och aktivitet. Vår fantastiska skolgård är ett stycke natur med varierat underlag och blandad terräng.
Ungefär en gång i månaden har skolan rörelsedag, hel- eller del av dag, då eleverna ges möjlighet att prova på olika sporter och rörelseaktiviteter med utmaningar för både kropp och knopp!